torsdag 31 mars 2011

Fattiga riddare på gammalt vetebröd

Igår var det tänkt att efter en lång dags praktik komma hem till några nygräddade pannkakor. Men så var inte fallet och jag fick själv ställa mig och röra ihop pannkakssmeten. Men när jag just skulle hälla upp en klick smet i det heta järnet, såg jag de släta vetebullarna som jag fått över sen lördagens försäljning. Alla vet ju att vetebröd lätt blir torrt och inte så gott att äta efter några dagar och så var även fallet med dessa. Men ett gammalt tips som jag fått av en anhörig för lääänge sedan, att det godaste riddarna, gör man på gammalt vetebröd, om det så är kanelbullar eller som i detta fallet släta bullar.

Så jag delade de små bullarna på mitten, doppade dem i pannkakssmeten och stekte dem i ett hett järn på en minut på vardera sida. Vips hade något lite mer matigt och supersmarrigt till Lunch! Var även länge sedan jag åt fattiga riddare, och experten till Mormor fick även provsmaka och jag fick mer än godkänt!

Den amerikanska versionen av fattiga riddare med smör och ost på, eller liknande pålägg är inte min favorit. Utan av det söta brödet som jag använde tycker jag det är godast att ha lite socker på, och en god sylt, eller färska bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar