söndag 27 mars 2011

Immes,minibageri

Sitter just nu med ett halvdant mobilt bredband i smålands djupa skogar och gör något sådant modernt som att blogga. Igår var det då dags för kakförsäljning och en nervös Emma stod med sina kakor och ett litet bord på Växjö torg. Kl 05.00 var det uppstidgning och senast 07.00 ska man vara på plats i Växjö för att kunna få en bra ruta att stå i. Vädret var strålande och det var tur jag inte lyssnade på meterologernas ord då de påstod mulet och regn hela dagen. Så kallt som fan var det(-5) men soligt!

Kakorna jag hade till försäljning var:
Chokladcupcake med philadelphiatopping
Citroncupcake med philadelphiatopping
Mandelbiscotti
Cholkladbiscotti
Smörsnäckor
Drömmar
Citronpinnar
Vaniljhjärtan
Släta vetebullar

Allt var snyggt upplagt på tårtfat och jag hade såväl kakor som kunde köpas styckevis men även kakor som kunde köpas i färdigpackade påsar/fat.

..Som sagt började jag min försäljning kl 07.00 lördagsmorgon. Men det var dessvärre inte bara jag som hade kakförsäljning utan även två andra konkurenter stod och sålde alla olika slags kakor. (Men jag är säker på att deras inte var lika goda som mina!) I vilket fall gick det till en början väääldigt segt. Vid nio tiden hade jag inte haft mer än två kunder medan jag såg hur bra det gick för de andra kakförsäljarna. Givetvis blev man ju lite deppig och tänkar som "fan, har jag slitit så länge med att baka dessa (GODA) kakorna och sedan kmr ja få kasta ut dem till fåglarna för att ja inte får sålt ett piss?" Ja, ungefär så gick tankarna ett bra tag. Men vid tio tiden, det var då allt förändrades. Jag fick nog upp emot tre fyra kunder och de peppade mig som fan. Från att ha suttit och frusit och nästan surat.. Ställde jag mig upp, glatt och sa hej till varenda kotte som gick förbi och log så mina kinder värkde och det gav resultat! När de såg mig så glad så kom de fram o snackade, jag introducerade mina kakor och de tyckte de såg så goda ut och när en kom, så kom fler och fler och fler. Ja, när kl närmade sig 16.00 hade jag sålt alla mina kakor utom någon påse med släta bullar som jag gladeligen tuggade i mig på bilfärden hem. Shit! Att det kunde vara så roligt kunde jag aldrig tro, och att det kunde gå så bra! Människor kom och gav mig komplimanger hela dagen och bad mig att komma tillbaka. Och givetvis har de inte sett mig för sista gången. På onsdag ska jag på det igen och de ska få ännu en dos á la Imme!


Mitt kakbord som jag stod och sålde vid

Citronpinnarna

Chokladbiscottin innan de kommit in i ugnen

Smörsnäckorna


Vinkel nummer två på kakbordet!


1 kommentar: