torsdag 7 april 2011

Kommer ni ihåg chokladmoussen?

För ett antal inlägg sen pratade jag om en chokladmousse jag skulle göra. Dock blev det aldrig av, men man brukar väl säga bättre sent än aldrig? Senast jag gjorde en chokladmousse, för ca ett år sedan, blev den helt grynig! Jag hade vispad grädden på tok för hårt, inte låtit chokladen svalna till lagom temperatur och fiaskot blev uppenbart. En seg, jättegrynig och uppdelad massa. Så man var ju lite nervös inför ännu ett misslyckande. Men efter att ha tittat på "Mit söde liv" på ettan, som är ett danskt matlagningsprogram kunde det ju inte gå fel.  Hon som håller i det programmet är så himla duktig och kommer med supertips. Hon har bland annat gjort ett antal mousser och jag sög åt mig som en svamp av hennes olika recept Så jag rekomenderar verkligen det! Tror det går på måndagar kl 20.00 på ettan.

Men idag blev det minsann inget fiasko utan en underbart fyllig chokladmousse med jordgubbar och riven marabou på toppen! Jag använde mig faktiskt av samma enkla recept som jag skrev om tidigare. Dock skulle jag nu i efterhand ha velat ha lite mera tuggmotstånd i moussen och även blandat i lite hackad choklad. Men smaken är som baken...

100 g blockchoklad
3 dl vispgrädde
2 äggulor

Viska grädden fluffig men ganska löst. (Annars får ni den gryniga massan jag talade om)
Smält chokladen över vattenbad. Ta bort den från värmen och blanda raskt i äggulorna till en jämn och glansig smet. Blanda i lite av den vispade grädden i choklad och äggsmeten och rör ner det. Till sist häller du chokladsmeten i den vispade grädden och rör med stora tag. Vänd ner chokladsmeten i grädden så att det blir ett fluffigt resultat.

Dela upp moussen i portionsglas och låt stå minst 1 timma i kylen.
Som topping fungerar bäst hallon-vit choklad eller jordgubbar - vit/mjölkchoklad. Men man ska prova sig fram. Kanske kommer ni på nya goda tillbehör.








God lök som engelskmännen säger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar