fredag 8 april 2011

Kladdkakor med världens bästa topping

När några kära vänner kom över till mig häromdagen var det givetvis självklart för mig att ha gjort något gott till kaffet. Jag vet att de gillar kladdigheter(för vem gör inte) och kladdiga muffins med en ännu gladdigare topping blev till. Den philadelphia toppingen är min absoluta favorit och går att smaksätta med allt ifrån citroncaft, till marsan eller florsocker. En sak att poängtera är att annan färskost går exakt lika bra som philadelphia(det tjänar man även en slant på)

Annars ska jag faktiskt fortsätta att skriva på min uppsats som ska vara inlämad på tisdag. Börjar känna att den artar sig och om jag känner mig lugn med uppsatsen kan jag verkligen njuta av lite rosé ikv. (Varit och köpt på mig ett nytt lager och hoppas att denna sorten är god!) Kl 13 ska syster hämtas i skolan och vi ska promenera till affären och köpa hallon och grädde. Juste, idag ska faktiskt Hallonmousse provas på! Efter den ljuvliga chokladmoussen igår är jag idag, tvungen att göra en hallonmousse med vit choklad. Får se hur det blir. Men nu över till....:

Kladdkakacupcakes
2 ägg
3dl socker
2 dl mjöl
½  tsk bakpulver
kryddmått salt
4 msk kakao
100 g smält margarin
Toppingen
150 g färskost
1,5-2 dl florsocker
50 g margarin (frivilligt, mest om man vill dryga ut toppingen och få till fler muffins eller extra mkt på varje)
karamellfärg

Vispa ägg och socker pösigt. Rör sedan ner resten av ingerdienserna och blanda till en jämn smet.
Fördela smeten i aluminiumformar (tkr jag berpsonligen är bäst).
175 grader i ca 6 minuter beroende på hur stora muffinsen blir. Låt muffinsen svalna och jag tycker det är godast att ha dem i kylen när de är riktigt kalla.

Rör osten, och maragrinet jämt. Tillsätt florsocker lite i taget. Till sätt sist några droppar karamellfärg. Spritsa en klick på varje avsvalnad muffins.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar